single-image

Kändisar gör billiga parfymer dyra

Det finns en del billiga parfymer där ute som man verkligen känner igen när man känner doften av dem. En sådan är till exempel Axe Bodyspray. I alla fall om du är kille och du någon gång befann dig i ett omklädningsrum i tonåren. Det finns ingenting som skriker “tonårskille som börjat märka av kroppens förändringar och experimenterar med dofter för att dölja den nya och plötsliga svettaromen” som Axe Bodyspray. 

Självklart är det inte bara killparfymer från tonåren som hamnar i kategorin billiga parfymer. Att en parfym är billig ska såklart heller inte ses som ett likhetstecken med att den är sunkig eller illaluktande.  

Inte sällan trissas parfympriser upp av personen som syns på omslaget eller sponsrar parfymen snarare än doften i sig. Kim Kardashian, Zlatan Ibrahimovic och Rihanna är alla exempel på kända ansikten som gett sig in i parfymbranschen. Men ärligt talat, hur mycket säljs inte deras parfym av deras namn snarare än av själva doften? 

 

 

Så används parfym idag

Det hade varit intressant att göra ett dofttest utan de där namnen. Hade gemene man märkt någon skillnad på en parfym från den billigare prisklassen jämfört med till exempel Rihannas om de inte kände till var den kom från? 

Billiga parfymer från till exempel coolpriser.se kanske får oförtjänt mycket skit. Det är först när parfymen får en känd person förknippad med sig som priset skjuter i höjden. Doften i sig skiljer sig kanske inte så mycket åt egentligen. 

Avslutningsvis är det lite roligt att tänka på hur användningen av parfym har förändrats. Går man tillbaka till medeltiden parfymerade man sig istället för att tvätta sig för att dölja kroppens smuts och odörer. Så använder vi ju sällan parfym numera. Förutom kanske de där tonårskillarna i omklädningsrummet som parfymerar sig med den välbekanta doften av Axe Bodyspray. 

Leave a Comment

Your email address will not be published.