single-image

Behåll kunderna i klubben

Undvik att kunderna handlar hos dina konkurrenter. Stora företagskunder vill man gärna behålla. Starta därför en kundklubb B2B, business to business, och ge dem speciella förmåner om de handlar ofta hos dig. Det är ett bra tips, för om man bara säljer billigt, så kan det hända att någon annan säljer till ett lägre pris, och då går kunderna dit. Med en kundklubb premieras lojala kunder som kommer tillbaka ofta. Vissa försäkringsbolag ger premier åt helkunder, andra företag har prenumeration, t.ex. på glasögon, för att hålla kvar kunderna. En kundklubb är en bra metod, och det finns företag som ordnar de praktiska detaljerna.

 

Utskick och rabatter

Du utgår från ditt kundregister, och låter kunderna bli medlemmar i klubben. Sedan skickar du information till dem om aktuella rabatter, nyheter och erbjudanden. De kan få extra förmåner vid inköp för vissa summor, och du kan också ordna tävlingar och jippon. Tanken är att det ska vara lite exklusivt att vara med i klubben, och då kan du till exempel sälja speciella artiklar som bara medlemmar kan köpa. Har du säljare som åker runt till företag, är det också bra att lansera nya produkter via en B2B-klubb, för då underlättar man presentationen och införsäljningen.

 

 

Tekniska lösningar

Lämna allt jobb med webbsidor och klubbadministration till experterna. Anlita något av de företag som är specialister på reklam och digitala utskick. Du kan få hjälp med hela processen, så det behöver inte vara betungande. I kampen om marknadsandelar kan det vara värdefullt att vidta speciella åtgärder. Om en eller två storkunder slutar handla, påverkas resultatet ganska så dramatiskt. När kunderna har lärt sig att bara handla av dig, ökar du din omsättning. Dessutom påminns de om ditt företag varje gång det kommer ett utskick eller nyhetsbrev. De tekniska lösningar som ligger till grund för kundklubben kan du lämna till proffsen.